Gandhi's Nationalism
गांधी का राष्ट्रवाद
DOI:
https://doi.org/10.31305/rrijm.2022.v07.i09.009Keywords:
nationalism, humanism, faith, devotion, secularAbstract
Nationalism is basically a modern idea whose roots can be traced back to the eighteenth century. The rise of nationalism resulted from the concept that the focus of political concerns lies in the nation-state. Gradually this idea gained wide recognition. Thus, it is said that it is such a political theory which establishes the ethics of modern society and the validity of its dominance. Nationalism is the supreme manifestation of the immense faith, belief and devotion of the majority of the people in a living or conceived nation-state.
It is in this context that Gandhi's nationalism is clearly seen in the freedom movements of India. Gandhi's nationalism was governed by the principle of 'adjustment'. It was inspired by freedom from colonial power and was different from Western nationalism. Gandhi's nationalism was an expression of the collective thinking and goal of all sections including the marginalized sections of the society. It was not based on caste or class. It was secular in nature despite being bound by religion. Gandhi's nationalism had a tinge of internationalism. He believed that the co-existence of nationalism and internationalism was possible. His nationalism was people-based. Thus, through this research paper, it can be concluded that Gandhi's nationalism gives the highest priority to humanism.
Abstract in Hindi Language:
राष्ट्रवाद मूल रूप से एक आधुनिक विचार है जिसकी जड़े अठारहवीं सदी में तलाशी जा सकती है। राष्ट्रवाद का उदय इस अवधारणा के फलस्वरूप हुआ कि राजनीतिक सरोकारों का केन्द्र बिन्दु राष्ट्र-राज्य में निहित है। धीरे-धीरे इस विचार को व्यापक मान्यता प्रदान हो गई। इस प्रकार यह कहा गया कि यह एक ऐसा राजनीतिक सिद्धान्त है जो आधुनिक समाज के आचार-विचार तथा उसके प्रभुत्व की वैद्यता को स्थापित करता है। राष्ट्रवाद जीवित या विचारित राष्ट्र-राज्य में बहुसंख्यक लोगों की असीम श्रद्धा, विश्वास और भक्ति का सर्वोच्च प्रस्फुटन है।
इसी संदर्भ में गांधी का राष्ट्रवाद भारत के स्वतन्त्रता आन्दोलनों में स्पष्ट रूप से देखा जाता है। गांधी का राष्ट्रवाद ‘समायोजन’ के सिद्धान्त से परिचालित था। यह औपनिवेशिक सत्ता से मुक्ति से प्रेरित था तथा यह पश्चिमी राष्ट्रवाद से भिन्न था। गांधी का राष्ट्रवाद समाज के वंचित तबकों सहित सभी वर्गों की सामुहिक सोच और लक्ष्य की अभिव्यक्ति था। यह जाति या वर्ग पर आधारित नहीं था। यह धर्म से आबद्ध होने के बावजूद पंथनिरपेक्ष प्रकृति वाला था। गांधी के राष्ट्रवाद में अन्तराष्ट्रीयता का पुट था। उनका विष्वास था कि राष्ट्रवाद व अन्तराष्ट्रीयतावाद का सह-अस्तित्व मुमकिन है। उनका राष्ट्रवाद जन-आधारित था। इस प्रकार इस शोध पत्र के माध्यम से यह निष्कर्षात्मक रूप से कहा जा सकता है कि गांधी का राष्ट्रवाद मानवतावाद को सर्वाधिक तरजीह देता है।
Keywords: राष्ट्रवाद, मानवतावाद, विश्वास, भक्ति, पंथनिरपेक्ष
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