Comparative analysis of traditional concept of non-violence and Gandhiji's concept of non-violence
अहिंसा की परंपरागत अवधारणा एवं गांधी जी की अहिंसा की अवधारणा का तुलनात्मक विश्लेषण
DOI:
https://doi.org/10.31305/rrijm.2023.v08.n08.022Keywords:
non-violence, politics, religion, violence, truth, satyagraha, means, endAbstract
The concept of non-violence has basically been a fundamental principle of Hinduism, Buddhism and Jainism. The sources of non-violence are also found in Christianity as in the life of Jesus Christ. Generally, the principle of non-violence has been considered limited to the whole life of sages, sages, hearers, mendicants and the personal life of the general public. The goal of traditional nonviolence has been liberation, salvation or nirvana. Gandhi ji interprets non-violence in a new way in the modern context and expands non-violence from personal life to public life. They do not limit non-violence in the lives of some specific individuals and extend it to the general public. Gandhi ji provides new means and ends for politics in the form of truth and non-violence and Satyagraha. Gandhi ji presents a fundamental concept of non-violence. In the presented research paper, clarifying the originality of Gandhi's concept of non-violence, his use of non-violence in politics has been analyzed and an attempt has also been made to clarify the difference between the concept of traditional non-violence and Gandhi's concept of non-violence.
Abstract in Hindi Language:
अहिंसा की संकल्पना मूलतः हिंदू धर्म, बौद्ध धर्म और जैन धर्म का मूलभूत सिद्धांत रही है । अहिंसा के सूत्र ईसाई धर्म में भी ईसा मसीह के जीवन के रूप में पाए जाते हैं । सामान्यतः अहिंसा का सिद्धांत ऋषियों ,मुनियों, श्रवणों ,भिक्षुकों के संपूर्ण जीवन और जन सामान्य के व्यक्तिगत जीवन तक सीमित माना जाता रहा है । परंपरागत अहिंसा का लक्ष्य मुक्ति ,मोक्ष या निर्वाण रहा है । गांधी जी अहिंसा को आधुनिक संदर्भ में नए तरीके से व्याख्यायित करते हैं और अहिंसा को व्यक्तिगत जीवन से सार्वजनिक जीवन तक विस्तृत कर देते हैं । वे कुछ विशिष्ट व्यक्तियों के जीवन में अहिंसा को सीमित न करके जन सामान्य तक विस्तृत करते हैं । गांधी जी सत्य और अहिंसा और सत्याग्रह के रूप में राजनीति के लिए नए साधन और साध्य उपलब्ध कराते हैं । गांधी जी अहिंसा की एक मौलिक अवधारणा प्रस्तुत करते हैं । प्रस्तुत शोध पत्र में गांधी की अहिंसा की अवधारणा की मौलिकता को स्पष्ट करते हुए उनके द्वारा राजनीति में अहिंसा के प्रयोग को विश्लेषित किया गया है एवं परंपरागत अहिंसा की अवधारणा और गांधी की अहिंसा की अवधारणा के में अंतर को भी स्पष्ट करने का प्रयास किया गया है।
Keywords: अहिंसा, राजनीति, धर्म, हिंसा, सत्य, सत्याग्रह, साधन, साध्य
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